Bolaget (såsom det definieras i användaravtalet) strävar efter att tillhandahålla en miljö för medlemmarna som befrämjar ansvarsfullt spelande. Vi vill inte bara ge våra medlemmar en underhållande spelupplevelse utan tar också vårt ansvar för att förhindra spelberoende och att minderåriga spelar hos oss.
Vi har infört följande policyer och verktyg för användningen av våra speltjänster:
I linje med den svenska spellagen tillåter bolaget inte personer under 18 år att delta i kasino- eller pokerspel.
Vårt kasino- och pokerrum är inte avsett att locka barn eller unga. Vi motarbetar aktivt personer under 18 år som försöker spela på våra webbplatser och spårar sådana minderåriga spelare. Vi använder sofistikerade verifikationssystem för att identifiera minderåriga som loggar in i programmet.
Vi är dock väl medvetna om att internet är lättillgängligt i många hem världen över. Därför måste spelföretag och föräldrar världen över samarbeta för att skydda minderåriga från hasardspel. För att skydda dina egna barn bör du installera filterprogram som blockerar minderåriga från att gå in på vissa webbplatser och öppna vissa program.
Nedan hittar du länkar till några sådana tjänsteleverantörer och program:
Cyber PatrolTips för föräldrar:
Tyvärr är inga system vattentäta. Om du känner till någon som är under 18 år och registrerad hos oss ber vi dig att omedelbart kontakta vår operativa avdelning på operations@888.se.
Bolaget är medvetet om att även om majoriteten av spelarna spelar för nöjes skull finns ett litet fåtal människor som kan bli besatta av de potentiella vinsterna från våra spel. Även om det enligt olika undersökningar bara handlar om en mycket liten procentandel av den vuxna befolkningen som upplever problem med spelande, så tar vi detta på stort allvar. Därför har vi vidtagit följande åtgärder:
Glöm inte!
Glöm inte att hasardspel, i likhet med mycket annat i livet, lämpligen spelas med måtta. Överdrivet spelande kan få katastrofala följder.
Rådgivning och hjälp
Du kan också söka professionell hjälp från följande organisationer:
Stödlinjen
Gamblers Anonymous
National Council on Problem Gambling
Gambling Therapy Helpline
Insättningsgränser
För att kunna spela hos oss måste du sätta övre gränser för dina insättningar per dag, vecka och månad. När du når en insättningsgräns kommer ett meddelande att visas och eventuella nya insättningar att blockeras.
Du sätter insättningsgränserna och kan be om att få justera dem när du vill online i kassan.
Tänk på följande för att få en uppfattning om hur stor din spelbudget bör vara:
Efter att du tänkt på dessa saker kan du uppskatta hur mycket du tillåter dig själv att sätta in per dag, vecka och månad.
I de fall då de begränsningar som vi har fastställt för dig och ditt konto är lägre än den insättningsgräns som du har ställt in, ska de gränser som vi har bestämt gälla.
Förlustsgränser
Du kan ange den högsta summa pengar du kan förlora under en specifik tidsperiod, eller justera det när som helst via vårt ”Kontrollcenter” online. När förlustgränsen har nåtts kommer du inte längre att kunna fortsätta spela tills gränsen återställs.
Förlustgränsen räknar varje insats, inköp, återinköp och turneringsbiljett minus vinster för en specifik tidsperiod.
Minskning av en gräns träder i kraft omedelbart. Förhöjning av en gräns träder i kraft efter 24 timmar (för att ändringen ska träda i kraft, logga ut och logga sedan in igen).
Gränser för inloggningstid
Du kan också när som helst ställa in gränser per dag, vecka och månad för din inloggningstid hos 888.se. När du har gjort det kommer du att få ett meddelande så snart en tidsgräns är nådd och du kommer inte att kunna spela längre under den valda perioden.
Speltiden beräknas från det att du loggar in på ditt konto. En dag räknas från 00.00 till 23.59 CET.
Du kan också ställa in dagliga, veckovisa och månatliga gränser för din inloggningstid hos 888.se när som helst via Kontrollcenter. Om du däremot höjer en tidsgräns, kommer ändringen att genomföras tidigast 72 timmar efter att din nuvarande gräns har löpt ut.
Om du är orolig över dina spelvanor eller misstänker att du lider av spelberoende kan du testa dig här.
Du kan enkelt ändra dina preferenser avseende din möjlighet att återkalla en uttagsbegäran genom att använda medlemsmenyn som är placerad högst upp i högra hörnet av Kassa-sidan. Om du väljer att stänga av möjligheten att återkalla en uttagsbegäran, kommer du inte längre ha möjlighet att återkalla pågående eller framtida begäran om uttag. Om du väljer att återaktivera möjligheten att återkalla en uttagsbegäran kommer det ta 7 dagar innan återaktiveringen träder i kraft. Möjligheten att återkalla en pågående uttagsbegäran kommer endast kunna ske igen efter utgången av nämnda tidsperiod (om 7 dagar).
Om du vill ta en paus och tillfälligt sluta använda kontot kan du begära något av följande:
Under perioder när du tar en paus spärrar vi ditt konto. Du kan begära att ta en paus genom att kontakta vår medlemssupport på Kontakt@888.se eller genom att klicka här.
Om du någon gång blir orolig över ditt spelande kan du begära självavstängning under en period på minst sex månader eller på obestämd tid. Om du väljer självavstängning av de webbplatser som vi driver stänger vi av ditt konto (förutsatt att vi upptäcker det) i enlighet med användaravtalet och tillämpliga bestämmelser.
Du kan inte på något sätt upphäva spärren av kontot under självavstängningsperioden. Om du på nytt vill aktivera kontot efter självavstängningsperioden slut måste du ringa medlemssupporten och begära att kontot åter aktiveras. I så fall fortsätter avstängningen att gälla i ytterligare en dag innan du får tillgång till kontot. En begäran om avstängning på obestämd tid kan avslutas tidigast efter 12 månader. För undanröjande av tvivel, ”Ta en paus”-perioder omfattas inte av någon aktiveringsfördröjning.
Du har möjlighet till självavstängning på de webbplatser som vi driver genom att (i) klicka på respektive självavstängningslogo på webbplatsen; eller (ii) kontakta medlemssupporten på Kontakt@888.se. Vidare har du möjlighet till självavstängning via www.spelpaus.se, där du kan stänga av dig från alla licenserade spelbolag i Sverige.
Vi uppmanar dig att kontakta medlemssupporten för att se till att kontot hos oss är spärrat och du bör också överväga att spärra dina konton hos alla andra nätspelsföretag, eller att stänga av dig själv via www.spelpaus.se.
Du kommer inte att tillåtas att öppna eller använda ett nytt konto på någon av de webbplatser som drivs av oss under tiden som du är självavstängd, utan först när självavstängningsperioden är över och du begär att åter få öppna det aktuella kontot. Om du bryter mot ovanstående äger vi rätt att blockera alla nya konton du öppnar på andra webbplatser som drivs av oss, förverka eventuella medel som du sätter in (eller tidigare har satt in) och ska inte vara skyldiga att återbetala några medel som du har satsat eller vunnit via sådana konton.
Observera att din begäran om självavstängning, genom att kontakta vår medlemssupport, kan ta upp till 72 timmar att handlägga. Självavstängning här är omedelbar, medan det kan ta en viss tid då begäran om självavstängning görs via www.spelpaus.se, som ligger utanför 888s kontroll.
Obs! Om du godtar att få automatiska meddelanden (s.k. push-meddelanden) på internet eller laddar ner något av våra appar till din enhet från Apple AppStore eller direkt från vår webbplats och godtar push-meddelanden kan du inte blockera dessa meddelanden, även om du valt självavstängning på någon av de webbplatser som drivs av företaget. Det enda sättet att förhindra sådana meddelanden är genom att ändra inställningarna på enheten.
Om du inte är säker på att begära självavstängning kan du ställa dig själv följande fyra frågor:
Om du svarat ja på åtminstone en av frågorna ovan rekommenderar vi att du begär självavstängning och att du söker professionell hjälp. Du kan också använda följande programvara för att spärra datorn så att den inte kan öppna webbplatser som erbjuder nätspel:
www.spelpaus.se
Cyber Patrol
GamBlock
Net Nanny
Om spelhistoriken inte visas i själva spelet kan du alltid visa den på kontosidan.
Du får endast använda våra verktyg för socialt ansvar enligt villkoren i denna policy för ansvarsfullt spelande och enligt vad som gäller för dig. Vi har inte möjlighet att behandla förfrågningar som gäller användning av våra verktyg för socialt ansvar via andra medier (till exempel via sms, WhatsApp eller sociala medier som Facebook).
Klicka här om du behöver mer hjälp.